Drakånis – Innvendig kollektivreklame sendte nytt norsk band til himmels på en snau uke

ARBEID
Reklame, Design

KuNDE
Drakånis

JCDecaux har i den siste tiden jobbet tett med reklamebyrået Publicis Kitchen for å revitalisere og tydeliggjøre effekten av en litt glemt juvel i utendørskanalen – nemlig reklameflatene som annonsørene kan benytte inne i alle T-banevogner, busser og trikker i hele Oslo-regionen.

Flyte – Du er ikke en fisk

Norge har verdens nest lengste kystlinje, og hvert år er det nesten like mange som drukner som dør i trafikken. Likevel fantes det ingen nullvisjon for drukning, slik det gjør i trafikken. Helt til Flyte og Publicis lanserte kampanjen “Du er ikke en fisk” sommeren 2023.

Medieproduktet er unikt i en tid hvor mye handler om 1, 2 og 3 sekunder. På disse reklameflatene blir annonsører eksponert for mer enn 300.000 unike Stor-Oslo-borgere i mer enn 100 minutter pr. uke, og det gjennom gode gammeldagse plakater. Det å tilbringe så mye tid, med så mange mennesker som hver dag benytter kollektivtilbudet i Oslo-området, gir annonsører en unik mulighet for lengre og mer spennende kreative uttak.

I stedet for å fortelle om fordelen ved å kommunisere på disse flatene, ble løsningen å bevise dette. Valget falt på at vi hadde lyst til å gjøre noe som er bra for kulturen i hovedstaden. Etter å ha samarbeidet med AKKS falt valget på bandet Drakånis. Det består av fire unge jenter som synger norsk rock på sitt aller tøffeste. Det viktige var at de var ukjente, men også talentfulle, og vi fant gull i Drakånis, sier Thomas Askim (til venstre) og Hans Martin Rønneseth (til høyre) i Publicis Kitchen.

I slutten av april var bandet å se på 15 000 reklameplakater inne i mer enn 1000 busser, alle de gamle trikkene og i samtlige T-banesett i hele Oslo-regionen.

Og resultatene lar ikke vente på seg. Bandet har blitt kontaktet av flere medier og festivaler, kampanjen har blitt delt av profilerte personer og har skapt store diskusjoner i sosiale medier. Bandet har fått tusenvis av avspillinger og faste lyttere. I disse dager gjennomfører vi også en oppmerksomhetsstudie som vi tror kommer til å overgå det meste av det som er målt tidligere

«Vi kunne først ikke tro det var sant da vi fikk tilbud om å delta i denne kampanjen. Vi ønsker jo at flest mulig skal høre musikken vår, så dette var en mulighet vi ikke kunne si nei til. Tidspunktet var også perfekt ettersom vi allerede hadde planlagt å gi ut en EP på samme tid som kampanjen. Vi gleder oss til å vise alle hva vi har jobbet med!»

– Drakånis

Bandet har fått designet en ny logo, og et egen photoshoot til kampanjen med en av Norges mest anerkjente artist-fotografer, Pål Laukli. Ide og konsept er utarbeidet av det kreative teamet Thomas Askim og Hans Martin Rønneseth, mens Haakon Dahl har vært konsulent og Susanne Solberg har vært prosjektleder. Jo-Øystein Slinde har vært ansvarlig fra JCDecaux

Jo-Øystein Slinde i JCDecaux forteller litt om bakgrunnen for kampanjen.

Vi vet vi har et unikt tilbud som brukt riktig kan gi enormt effekt. Vanligvis er vi ute og snakker om dette til annonsører og byråer, men denne gangen valgte vi i stedet å lage en kampanje som beviser hvor effektive disse reklameflatene er. I en tid hvor all kommunikasjon blir kortere og mer fragmentert, kan annonsører på disse flatene få en oppmerksomhet som gir helt andre muligheter for kommunikasjonen. Dette tror vi er svært attraktivt for de aller fleste merkevarer.

Handwriting, Rectangle, Font

Her taler egentlig tallene for seg:

I Ruter sitt område ble det foretatt om lag 300 millioner påstigninger i 2022. Gjennomsnittlig reisetid 2022 var: T-bane 11,6 min. Røde bybusser 9,3 min. Trikk 7,9 min.

Kilde: Ruter

HER FINNER DU OSS

Apotekergata 12, 0180 Oslo
Postboks 131, Sentrum, 0102 Oslo

(+47) 906 34 400
hei@publicis.no

Org nr: 985 087 776 MVA

FØLG OSS I SOSIALE MEDIER

HER FINNER DU OSS

Apotekergata 12, 0180 Oslo
Postboks 131, Sentrum, 0102 Oslo

(+47) 906 34 400
hei@publicis.no

Org nr: 985 087 776 MVA

FØLG OSS I SOSIALE MEDIER