Lyberg vil gi Publicis MSL mer brodd

Publicis har funnet sin nye leder for sitt PR-byrå i den erfarne byråmannen Stian Lyberg. Målet er å skape vekst for Publicis MSL gjennom en tydeligere posisjon og økt kreativ kraft. Og å bli litt mer rampete.

19. april 2024

Flyte – Du er ikke en fisk

Norge har verdens nest lengste kystlinje, og hvert år er det nesten like mange som drukner som dør i trafikken. Likevel fantes det ingen nullvisjon for drukning, slik det gjør i trafikken. Helt til Flyte og Publicis lanserte kampanjen “Du er ikke en fisk” sommeren 2023.

Lyberg har nesten 30 års erfaring fra ulike roller innen kommunikasjon og merkevarebygging. De siste årene har han drevet egen rådgivningsvirksomhet. Nå vender han tilbake til kommunikasjonsbransjen. Publicis samlet i 2018 sine tre byråer Starcom, Kitchen og MSL under samme tak og strategi. Det har gitt svært gode resultater til nå, men fremdeles ligger det et stort, uforløst potensial i MSL.

– Publicis MSL plasserer seg blant de 10 beste i Byråprofil, men min foreløpige vurdering er at MSL har tatt ufortjent liten plass i markedet, sier Lyberg.

– Samtidig er det få eller ingen som har de samme forutsetningene for å skape kreativ, kraftfull kommunikasjon for kundene som byråene i Publicis. Så både markedet og bransjen kan forvente seg et MSL som de neste årene vil ha raskere sko og være litt mer rampete. Vi skal tørre å utfordre kunder, bransjen og ikke minst oss selv.

Lyberg var en av de opprinnelige grunnleggerne av PR-operatørene, hvor han var i nesten 16 år, frem til han kjøpte gård på landet og startet egen virksomhet for 4 år siden. Han har også tidligere vært administrerende direktør i mediebyrået Vizeum, og hatt reklame- og markedssjefsroller i IKEA og elektrokjeden Expert. I tillegg var han i flere år styreleder i den tidligere bransjeforeningen Komm. Han har med andre ord bakgrunn fra de fleste tjenesteområdene Publicis tilbyr.


– En viktig suksessfaktor for å lykkes med vår strategi er forståelse for hvordan virkemidlene henger sammen og skaper effekt for kundene. Stian forstår dette, i tillegg til at han kombinerer et skarpt strategisk hode med en evne til å tenke nytt. Det tror vi både kundene og kollegaene i Publicis vil få stor nytte av, sier CEO i Publicis Norge, Peder Mittet.

Lang og bred erfaring

Sammensatt styrkedrikk

Publicis MSL er i dag et fullservice kommunikasjonsmiljø, og det skal byrået fortsatt være. Samtidig varsler den nye byrålederen en økt kreativ satsing og ambisjon om å skape kommunikasjon som betyr noe for målgruppene. Det oppnås best når hele Publicis-huset jobber sammen.


– Inntrykket så langt er at Publicis er et stort, sammensatt, og prestisjeløst fellesskap, som organiserer og engasjerer seg rundt kundenes problemstillinger. For oss som kommunikasjonsspesialister gir det en enorm styrke å ha noen av landets beste teknologer, kreatører, medieeksperter og historiefortellere i ryggen. Det er vår styrkedrikk, sier Lyberg.

LES SAKEN PÅ KAMPANJE HER