Bransjetryner tok over Oslos kollektivtransport

Kanskje årets mest målrettede kampanje?

Juni 2025

Flyte – Du er ikke en fisk

Norge har verdens nest lengste kystlinje, og hvert år er det nesten like mange som drukner som dør i trafikken. Likevel fantes det ingen nullvisjon for drukning, slik det gjør i trafikken. Helt til Flyte og Publicis lanserte kampanjen “Du er ikke en fisk” sommeren 2023.

Med kampanjen «Bransjetryner» ønsket JCDecaux å revitalisere interessen for utvendig kollektivreklame. 

Konseptet rettet seg mot reklame- og mediebransjen i Oslo-området, og brukte illustrerte portretter av kjente bransjeprofiler for å skape oppmerksomhet og engasjement. I fire uker fikk over 1000 busser og 87 trikker et nytt, humoristisk uttrykk som skilte seg ut i bybildet.

Målet var å minne bransjen på hvor effektivt det fortsatt er å bruke kollektivflater som reklamekanal – både for bred synlighet og lokal tilstedeværelse.

– Med denne kampanjen slo vi et slag for egenskapene til utvendig kollektivreklame. Disse flatene er en garantist for annonsører som søker god synlighet i Oslo og tettstedene rundt hovedstaden. Vi håpet og trodde at humor og gjenkjennelige ansikter ville få målgruppen til å merke seg budskapet., sier Jo-Øystein Slinde, markedsdirektør i JCDecaux.

«Bransjetryner» ble godt mottatt og viste hvordan kreativ bruk av egne flater kan skape både oppmerksomhet og refleksjon – også blant dem som jobber med reklame til daglig.