Møt Rebekka Aas-Engelstad, Operations Manager og tidligere trainee i Publicis

29. september 2022

Rebekka beskriver seg selv som sta, positiv og detaljorientert, og håper de andre ansatte ikke synes hun er for tydelig i kommunikasjonen. Koblingen mellom reklamebyrå og mediebyrå gjorde henne interessert i Publicis sitt traineeprogram. Nå er hun Operations Manager.

Når Rebekka flytter fra London med en Master i Business Management vet hun ikke at hun en dag kommer til å bli en Operations Manager - hun vet faktisk ikke hva hun ville jobbe med i det hele tatt.

- Jeg kunne egentlig jobbet hvor som helst. Det viktigste var folkene jeg kom til å jobbe med og miljøet på arbeidsplassen. Hvis disse tingene stemmer er alle oppgaver spennende.

Når hun en dag ser Instagram-annonsen for traineeprogram hos Publicis vekker det interessen hennes. For det første er det en annerledes annonse rent visuelt, men det er også et annet aspekt ved annonsen som slår henne.

- Jeg ble utrolig nysgjerrig på koblingen mellom reklamebyrå og mediebyrå. Hva innebar det at det var en kobling der?

I det første intervjuet blir de gode inntrykkene forsterket. Noe av det første som skaper inntrykk er hvor mange unge som jobber i Publicis.

- Mange unge mennesker på en arbeidsplass er et godt tegn. Ikke bare fordi det gir et mer livlig miljø, selv om det alltid er en bonus for meg, men også fordi det viser at de ønsker ansatte som er sultne på å gjøre en god jobb. Vi unge er jo også lette å forme, så her håpet jeg at de ville satse på meg.

Publicis, ante Rebekka, var full av muligheter for de som turte å gripe dem.

- Hvis du viser at du er klar for det får du ansvar. Jeg trenger en arbeidsplass som krever noe av meg og som gir meg mål å strekke meg etter.

Rebekka Aas-Engelstad smiler til kamera fra Publicis-sofaen

Noe av det første Rebekka legger merke til på den nye arbeidsplassen er hvor flatt hierarkiet er.

- Flatt hierarki er en floskel, men her er hierarkiet virkelig flatt. Her sitter sjefene blant sine ansatte og dørene er alltid åpne. Jeg husker jeg synes det var spesielt hvor interesserte lederne var i de unge nyansatte.

Men flatt hierarki og ansvar er ikke nok. Rebekka påpeker en annen ingrediens som er viktig for at en skal levere høy kvalitet.

- Jeg har venninner som kjenner litt på angst når de drar på jobb, men det gjør ikke jeg. Vi jobber selvfølgelig for å levere høy kvalitet gang på gang, men på en arbeidsplass må det være rom for å gjøre feil, og en må kunne si i fra om en trenger hjelp med noe. Hvis ikke tør en ikke satse på seg selv.

Rebekka forteller at det er rom for å spørre alle om alt i Publicis, uansett hvor i huset de sitter og hvilken stilling de har.

- Her er det så mange fagmiljøer som jobber med alt mulig, og alle er åpne for å samarbeide. Jeg husker veldig godt starten av trainee-perioden da jeg jobbet med KITCHEN og lærte litt om deres økonomi. En dag jeg var med på opptak satt vi i et klesskap og spiste Twist mens de filmet reklamefilm utenfor. Da tenkte jeg at jeg hadde kommet til riktig plass.

I dag har Rebekka mye ansvar etter å ha blitt Operations Manager. Stillingen innebærer at hun svarer til mange ledere og har mange jern i ilden rundt omkring i huset.  

- Jeg passer på at prosesser som fakturering blir gjort riktig og er litt detektiv for de som er høyere oppe.

Hun påpeker hvor essensielt det er for jobben hennes at en lett kan gå bort til mennesker for å stille et spørsmål eller slå av en kjapp prat, samt hvor mange som kommer med spørsmål tilbake.

- Av og til må jeg faktisk sette av dager hvor ingen har lov til å stille meg spørsmål. Jeg er glad for at det er rom for at en kan være åpen og tydelig med hva en trenger her.

Når hun trenger å konsentrere seg om en oppgave søker hun til en stille sofa eller sin egen pult. Selv om pultene egentlig skal være rene i Publicis innrømmer hun at hun har noen av sine egne ting stående. Hun klarer seg ikke uten en fysisk kalender…

- ...og litt te, et teppe og et ekstra par sko i et eget skap. Det er viktig for meg å ha min egen plass å sette meg om morgenen.

Men som oftest går Rebekka rundt for å passe på at prosesser går riktig for seg, og for å finne nye muligheter.

- Jeg er utrolig glad for tilliten til å få bestemme litt selv hva jeg skal gjøre. Hvis jeg har et prosjekt jeg vil satse på så får jeg mulighet til det.

Rebekka er involvert i onboarding av alle nyansatte i medieavdelingen. Hun kjenner alle, og innrømmer at hun har litt påvirkningskraft. Det denne hun skal bruke til å heve Publicis enda mer.

- I Publicis har vi rom for å være enda stoltere av det vi får til. Jeg er veldig stolt av jobben min her og føler de andre ansatte har all rett til å være det også.

Første møte

Jobbhverdag i Publicis

HER FINNER DU OSS

Apotekergata 12, 0180 Oslo
Postboks 131, Sentrum, 0102 Oslo

(+47) 906 34 400
hei@publicis.no

Org nr: 985 087 776 MVA

FØLG OSS I SOSIALE MEDIER