Jakten på nyordet: Tæpping

bankaxept
PR

MSL var med på lanseringen av BankAxpet sitt nye ord og kampanje for kontaktløs betaling: «Tæppe».

MSL var med på lanseringen av BankAxpet sitt nye ord og kampanje for kontaktløs betaling: «Tæppe».

MSL gjennomførte en todelt kampanje sammen med søsterbyrået KITCHEN. Første fase var å invitere det norske folk til å komme med forslag om hva kontaktløs betaling burde hete og hvilket ord som passet best. Neste steg var en sommerkampanje med sikte på å skape oppmerksomhet rundt det nye ordet og kontaktløse betalinsmuligheter.

Første fase ble gjennomført ved å utføre en nasjonal spørreundersøkelse og opprette en egen nettside der publikum kunne komme med forslag, samt å utføre et løp i sosiale medier og lande redaksjonell presseomtale for å øke oppmerksomheten rundt kampanjen.

På én måned resulterte dette i over 1 000 innsendte forslag via kampanjenettsiden og et titalls presseoppslag om jakten på Norges nye ord. Sammen med BankAxept ble ordet «tæppe» valgt.

En hånd tæpper bankkortet på en kortautomat

Det nye ordet ble eksponert for befolkningen gjennom en enkel og informativ kampanje. Med hovedfokus på festivaler og andre arrangementer var vi tilstede med kampanjemateriell på mer enn 25 steder landet rundt og møtte flere tusen mennesker. Samtidig ble det jobbet parallelt med et PR-løp som resulterte i at de største redaksjonene begynte å skrive om det nye ordet og hvorfor tæpping er bra for forbrukerne.

Oppsummering av resultatene fra kampanjen:

  • Bruken av tæpping doblet seg på tre måneder.
  • Mer enn 1 000 navneforslag via egen kampanjenettside.
  • Over 140 medieoppslag på nett, papir, TV og radio.
  • Nesten 9 millioner eksponeringer i media.
  • Kjennskapen til tæpping økte fra 0 til 34 prosent. Over 50 prosent kjennskap i den valgte målgruppen.

HER FINNER DU OSS

Apotekergata 12, 0180 Oslo
Postboks 131, Sentrum, 0102 Oslo

(+47) 906 34 400
hei@publicis.no

Org nr: 985 087 776 MVA