Publicis tar kampen mot kreft-skam på jobben

I løpet av livet kommer 50 prosent av oss til å bli diagnostisert med kreft. Samtidig viser undersøkelser at halvparten av de diagnostiserte er redde for å fortelle sjefen om sykdommen.

Den dystre statistikken ønsker Publicis å gjøre noe med gjennom «Working with Cancer». I april 2022 fikk Publicis-toppsjef Arthur Sadoun påvist kreft. Etter å ha offentliggjort diagnosen mottok Sadoun tusenvis av tilbakemeldinger hvor de avslørte frykten for å ikke bare miste livet, men også jobben.

– Den tøffe realiteten er at hver enkelt av oss kommer til å møte på kreft i løpet av livene våre. Arbeidsgivere har en nøkkelrolle i å hjelpe oss til å takle utfordringen så godt som mulig. Gjennom Working with Cancer skal vi gjøre innsatsen tusenvis av arbeidsgivere legger ned tilgjengelig og synlig. Sammen kan vi bidra til å redusere angst, skam og stigmaet rundt kreft på arbeidsplassen, samtidig som vi får større fokus rundt helse. Jeg tror dette løftet kommer til å få en dyp og varig effekt for mennesker som får påvist kreft, sier Arthur Sadoun, global toppsjef for Publicis Groupe om initiativet.

Derfor lanserer Publicis i samarbeid med ledende organisasjoner på området, inkludert Memorial Sloan Kettering Cancer Center (MSK), Macmillan Cancer Support, Working With Cancer og Gustave Roussy Institue et bredt samarbeid for å fjerne stigmaet rundt kreft på arbeidsplassen. Det hele ble offentligjort under World Economic Forum i Davos.

Målet med kampanjen er å få verdens største selskaper til å forplikte seg til å skape en åpen og støttende kultur for sine ansatte. Publicis inviterer alle til å bli med gjennom nettsiden www.workingwithcancerpledge.com, hvor virksomhetene kan offentliggjøre hva de forplikter seg til overfor ansatte som får påvist en kreftdiagnose.

– Dette er et flott initiativ fra globalt nivå som vi i Norge støtter helhjertet. Ingen skal føle skam over å ha en alvorlig diagnose som kreft. Vi er heldige i Norge som har gode ordninger som støtter folk som opplever ulike utfordringer i livet, som kreft. Jeg er stolt over å være del av et system som går foran i denne saken, sier Peder Mittet, administrerende direktør i Publicis Norge.

Publicis går i front

En kampanje er ingenting uten konkrete tiltak. Publicis lanserer derfor også følgende løfter til sine ansatte:

  1. Ansatte, uansett hvor de bor i verden, som får påvist kreft er garantert full jobbsikkerhet og lønn i minst ett år.
  2. Ansatte får personlig og individuell oppfølging når de returnerer til jobb.
  3. Ansatte får tilgang til en intern støttegruppe med frivillige ressurser som bistår med hjelp og støtte.
  4. Ansatte som er nærmeste pårørende, mottar individuell og personlig oppfølging.

Løftene gjelder ansatte som lider av alle former for kreft, andre kroniske sykdommer og alvorlige sykdommer som krever spesifikk medisinsk behandling.

I tillegg lanserer Publicis «Work/Life» en reklamekampanje som illustrerer følelser og opplevelser kreftpasienter går gjennom når de skjuler diagnosen for kollegene sine. Kampanjen går på lufta Verdens kreftdag 4. februar. For å sikre at kampanjen når ut til så mange som mulig har medier fra hele verden donert 100 millioner dollar i reklameplass for å sikre synlighet.

Ved lansering har kampanjen allerede støtte fra store organisasjoner, inkludert Adobe, AXA, Bank of America, BNP Paribas, BT, Carrefour, Citi, Disney, Google, LVMH, Marriott, McDonald’s, Mondelez, Microsoft, Nestlé, Unilever, Toyota, Renault, Meta og flere andre.

HER FINNER DU OSS

Apotekergata 12, 0180 Oslo
Postboks 131, Sentrum, 0102 Oslo

(+47) 906 34 400
hei@publicis.no

Org nr: 985 087 776 MVA

FØLG OSS I SOSIALE MEDIER